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La mobilité virtuelle dans l’enseignement et la formation professionnels (VIMOinVET)

Depuis janvier 2021, l’ANFA est partenaire du projet européen Virtual Mobility in the VET system (VIMOinVET) – « La mobilité virtuelle dans l’enseignement et la formation professionnels ». Ce projet de partenariat s’inscrit dans le cadre du programme Erasmus+ et a pour objectif d’expérimenter les échanges européens à distance dans l’enseignement et la formation professionnels (EFP), une pratique qui s’est développée depuis le début de la crise sanitaire.

FR / 

L’ANFA expérimente la « mobilité virtuelle » pour les apprentis avec le projet européen VIMOinVET

Projet N° 2020-1-IT01-KA202-008520

La crise sanitaire liée au Covid-19 impacte fortement la mobilité européenne et internationale des jeunes et des personnels. La Commission européenne incite les porteurs de projets à développer les activités à distance pour permettre aux apprenants et personnels de poursuivre leurs échanges au niveau européen. C'est aussi une des priorités phares du programme Erasmus+ qui met en avant la notion de mobilité hybride qui combine des activités pédagogiques à distance et des périodes de mobilité à l'étranger. Ce contexte pousse  les acteurs de la mobilité à innover en termes de pratiques pédagogiques et à envisager de nouvelles manières d’expérimenter les échanges transnationaux. 

VIMOINVETerasmus

 

Le projet VIMOinVET s’inscrit dans cette dynamique et vise à :

  • Soutenir les pratiques innovantes et l’intégration des activités transnationales à distance dans les parcours de formation de l’EFP parallèlement à la mobilité géographique ;
  • Permettre aux acteurs de l’EFP d’acquérir des compétences dans l’animation et la conduite d’activités d’apprentissage virtuelles ;
  • Inclure davantage de bénéficiaires notamment les jeunes ayant moins d'opportunités dans les échanges européens et les accompagner dans l’utilisation des outils numériques.

 

Le projet, qui a débuté en janvier 2021 pour une durée de 2 ans, réunit 5 partenaires :

  • Scuola Centrale Formazione – Italie (ccordinateur du projet)
  • HETEL - Espagne
  • Roskilde College - Danemark
  • Masinska Skola  - Serbie
  • Et l’ANFA, qui participe au projet en tant que tête de réseau et impliquera certains de ses CFA partenaires tels que LEA – CFI

VIMOinVET repose sur l’expérimentation de projets de mobilité virtuelle et hybride et l’échange de bonnes pratiques entre les partenaires. A terme, le projet prévoit l’élaboration de recommandations sur le déploiement de projets de mobilité virtuelle et hybride de qualité dans la formation professionnelle.

 

EN / 
 

ANFA experiments virtual mobility with the European project VIMOinVET

Officially launched in January 2021, Virtual Mobility in the VET system (VIMOinVET) is a cooperation partnership (KA2) supported by the Erasmus+ programme. The aim of the project is to experiment and exchange good practices about virtual and blended mobility in VET.

PROJECT PARTNERS


The partners come from 5 countries, have complementary, long-standing competences on the topics of mobility and internationalisation at home. The good practice intercepted here is virtual mobility in its different facets and implementation models (tools and teaching methodologies) integrated to formal learning paths and supporting geographical mobility. The project therefore aims at qualifying VET actors in blended mobility and internationalisation methodologies.
 

  • Scuola Centrale Formazione - IT (coordinating partner and promoter of the initiative)
  • HETEL - ES (expert partner for good practices of implementation of virtual mobility integrated to geographical mobility)
  • Roskilde College - DK (expert partner in virtual mobility, distance learning, and innovative learning spaces)
  • Masinska Skola - SR (Serbian school that launched in 2019 its Internationalisation Strategy through learning mobility).
  • And ANFA, who will involve some VET centres of its network in the project.
     

MAIN OBJECTIVES

The strategic objectives of the project are:

  • To implement the internationalisation strategy of VET alongside the geographical mobility through home-based internationalisation activities integrated to the formal learning pathways of young people coming from European VET systems;
  • To enable VET educational staff (teachers and tutors) to acquire skills in facilitating/conducting virtual learning activities (facilitating virtual exchanges, conducting transnational distance learning activities);
  • To integrate the virtual learning dimension within the VET system in a perspective of inclusiveness, thus responding both to the need to intercept young people with fewer opportunities and to use educational technologies through a motivating and creative approach.

ACTIVITIES

The project contributes to implement an "inclusive" didactic through the use of technologies intercepting also fragile learners and learners with fewer opportunities. This assumption is particularly relevant in this emergency time in which all regional and European VET systems have to find their own positioning in the context of the general educational offer and therefore need to:

  • Keep learners and families engaged through distance learning with accessible tools;
  • Train with motivating methodologies, capable of enhancing learners’ aptitudes and strengthening the citizenship skills required by the labour market;
  • Integrate the most vulnerable learners through the use of "inclusive" methodologies;
  • Keep alive the vocation of VET, based on "learning by doing", by promoting “problem-based” and "learner-centred" activities that trigger creativity, collaboration and spirit of initiative.

The project includes 6 transnational meetings in the partner countries. All partners commit themselves to guarantee the realisation of at least 1 virtual mobility flow to support the geographical mobility to be realised within their ordinary mobility projects (possession of VET card and own funds). Exceptionally, only for the Serbian partner the project foresees the financial coverage for the implementation of mobility of 8 learners accompanied by 2 teachers and aimed at this very experimentation.


The meeting in Denmark is aimed not only at an exchange of good practices but also at a joint training on "educational welfare and internationalisation". The joint training has the following objectives:

  • Presentation of innovative elements on the topic of learning spaces (organisation of spaces, architectural choices);
  • Focus on the relationship between spaces and learning processes (learning styles, digital tools, digital didactics) - focus on synchronous and asynchronous home internationalisation activities.

The last meeting will take place in Italy in November 2022. On this occasion, SCF and the project partners will take stock of the state of the art of management and administrative tasks. Furthermore, on the occasion of the final meeting SCF, will organise with its own funds the DO YOUR MOB (DYM) event with the aim of valorising the initiative and the results obtained. The DYM will see the presentation of the Guidelines and Recommendations for the implementation of virtual mobility.